torsdag 12 november 2009

Dags- och mörker-körning...

I går, onsdag, tog vi en 37 km-runda på förmiddagen. Temperaturen var strax över nollan och det hade kommit några snökorn under natten som låg kvar på höjderna och gav en försmak av den annalkande vintern. Jag har åter alla 11 hundar i spannet efter att Allak har fått massage för sin stela rygg och vilat under 3 pass. Han är betydligt bättre och springer inte längre alltid på tvären, utan mera rakt och arbetar bra uppför. Utför besväras han fortfarande av sin rygg och då drar han endast när spannet eggas av uppskrämda orr- eller tjädertuppar.
Vi testade igår en delvis ny runda som likt samtliga rundor är rejält kuperad. Vid den kraftigaste stigningen fick vi god draghjälp av två älgar som lyckats överleva älgslakten... - ko och kalv eggade oss effektivt under närmare en kilometers motlut där ca 80 höjdmeter snabbt lades till handlingarna. Hela rundan tog 3h 40 min, inkl vattenstopp och två stopp för snacks vilket ger en medelhastighet av 10 km/h - Husse är nöjd!
I dag, eller rättare sagt nu i kväll, har vi ånyo letat fram en delvis ny runda på exakt 3 mil med rejäla stigningar. Vi stack iväg kl 16.40, precis då det började mörkna. Som vanligt är våra träningsturer under de två-tre första kilometrarna även rastturer och Samojeder, åtminstone mina 11, gör inte ifrån sig i språnget som Hörnlunds Huskies gjorde. Nej då, de lyckas var och en få stopp på hela spannet och sitter där i lugn och ro och gör ifrån sig. Och det kvittar hur mycket husse försöker skynda på dem. Skulle jag mot förmodan lyckas avbryta ett stopp så innebär det endast att den hunden kommer att stanna spannet igen inom ett par kilometer, så det är lika bra att ge sig till tåls. Man kan tycka att fler borde passa på att göra ifrån sig när spannet ändå står still, men det verkar som att de andra hundarna i någon sorts respekt för den som bromsat spannet avstår sina behov och snällt inväntar sin tur att få stanna spannet. Avdelningen sjuka rekord, har räknat 17 kiss/bajsstopp under de tre första kilometrarna. Det får gärna förbli oslaget...
Hur som helst så eggas hundarna av att få springa i mörker. Rundan i kväll tog exakt 2h 43 min, inkl tre stopp för vatten och snacks samt en mängd småstopp då jag kramar om och "pratar" med hundarna för att de jobbar så bra. Det ger en medelhastighet av 11 km/h!, som jag tycker är en mycket bra tid eftersom rundan är rejält kuperad och dessutom hade de, på en sträcka av 6 km, lagt ett par-tre cm tjockt bärlager av grov sand så fyrhjulingen rullade inte så lätt.
I morgon planerar vi för en kortare tur.

Ha det gôtt, mina hundvänner runt om i Sverige och Norge

2 kommentarer:

  1. Heja Håkan "Samojedmushern"- som det heter så fint på utlänska...

    SvaraRadera
  2. Ja - om det nu heter så. Jag kanske har myntat ett nytt begrepp :-)) - Det låter i varje fall väldigt fint - "Samojedmusher" och kanske, kanske, så kommer det att inge nå´n form av respekt också... It depends on...
    Sofia - Du får palta dig hit snart och köra hund! - jag har hittat många nya småvägar/gamla skogsvägar som även kommer att bli kanon att köra på när snön behagar komma - I dag joggade de runt 24,5 km på delvis nya stråk.

    SvaraRadera