fredag 6 november 2009

Spår i snön...

Inte är yr.no att lita på!!!
Tills idag var det utlovat noll millimeter nederbörd. Då ska man inte behöva vara blöt ända in till fillsingarna efter träningsturen:-(...

I dag blev det en runda på 25 km i hällande regn. På höjderna hade det kommit en del snö som tyvärr inte blir liggande längre än till någon gång i eftermiddag. Bifogar en bild på spannet med säsongens första snöblask under tassarna.


Hundarna jobbade som vanligt bra i det tungsprungna föret. Regnandet hade luckrat upp den lilla tjälhinna som fanns på vägytan och därför var vägen spårig och mjuk på vägen upp resp ner från höjderna. Väl uppe på höjden - (ca 100 höjdmeter högre än vårt boende) - gjorde snömodden sitt till för att fyrhjulingen skulle rulla trögare än vanligt.

En intressant iakttagelse idag var att hundarna inte ville ha något vatten, trots att temperaturen pendlade runt 5 grader. Jag kunde heller inte se att de snappade nämnvärt efter vare sig vatten eller snö. Min slutsats är att den lilla snö som trots allt fanns effektivt kylde tassarna och där det inte fanns snö så var vägbanan indränkt av allt regnande som hade samma avkylande effekt på de arbetande tassarna.

Jag bifogar ytterligare några bilder tagna från dagens tur - Den översta bilden är ett tassavtryck från vår hane Nallo - ca 25 kg tung och 58 cm hög. Plastspännet är 5,3 cm långt. Vad de andra två bilderna föreställer är upp till betraktaren att avgöra. Jag är ganska säker på vad de föreställer. Intressant är att tassbredden är snarlik Samojedens, men längden är ca 12 cm jfrt med Samojedens 9cm. Det syns också att Nallo är mer vältränad eftersom hans klor är nedslitna efter snart 100 mils dragande :-).









Skönt i varje fall att avtrycken var 12 km hemifrån och att det dröjer fyra veckor tills nästa fullmåne :-)

Månbilden är från tisdagens kvällstur på 17 km.

I onsdags, 4/11, satte vi säsongsrekord med 37,5 km - Hela vägen runt Horrsjöns militärområde! Turen tog ganska exakt 3,5 timmar och högsta punkten ligger ca 150 m högre än startnivån.

I morgon, eller rättare sagt på nästa pass - kommer de första 100 milen att vara avklarade och jakten mot 250 mil verkar vare sig omöjlig eller avlägsen.








3 kommentarer:

  1. Ni sliter på och jag blir bara mer och mer imponerad av din enträgenhet och vilja att genomföra ditt mål. Jag borde inte vara det efter ha känt dig dessa år men dock är jag det. Jag håller tummarna och hoppas allt fortsätter flyta på som det gjort hitintills. Spåren som du sett önskar jag se nästa gång jag kommer och kör, eler iaf ägaren av dessa... *fränt*

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för att du levererar så trevlig läsning Håkan! Om du vill ha bättre prognoser får du skicka ett sms så kan jag göra dig en prognos som alla gånger slår yr.no eller någon annan dylik. Kolla annars den här: http://new.meteo.pl/um/php/small_maps_en.php?all=1 för dig är väl surface temperature och precipitation mest intressant. Just den här modellen brukar vara extra bra på att skilja snö från regn. Tänk bara på att vi ligger en timme före UTC tid. Vänliga hälsningar!

    SvaraRadera
  3. Jag tackar Er för kommentarerna - det är alltid kul med feedback på det jag skriver!

    Jag kikade på "min nya" vädersajt och såg att det vankas varmgrader för morgondagen också :-(...
    Får se om de får en extra vilodag i morgon - för idag var det ingen större geist på 17km-rundan i plus 7 grader...

    // sov gott!

    SvaraRadera