onsdag 18 november 2009

I ur och skur...

Det gäller att passa in turerna mellan regnskurarna och värmetopparna. Det har blivit en del turer i november där temperaturen t o m har legat över 5 grader - inte riktigt vad jag hade hoppats på... :-(( P g a för höga temperaturer så har vi därför inte ännu haft något längre pass - d v s över 5 0 km, vilka jag hade hoppats få åtminstone tre av under november månad.
Vecka 46 - (9/11-15/11) kom ändå milskörden upp i närmare 11 mil fördelat på (17 km, vilodag, 37 km, 30 km, 24,5km, vilodag, vilodag) - M a o så fick de vila både på lördagen och söndagen. Dels var det ett tråkigt regn-/grå-väder samtidigt som vi passade på att besöka Theodor som går på Åsa folkhögskola utanför Katrineholm, och dessutom hade de nio milen under onsdag-fredag slitit en del på hundarna. På lördagen visade både Mani och Allak tecken på lätt hälta så det passade bra med ett par dagars vila.
I måndags 16/11 tog vi en kvällstur på 17 km. Jag såg inget vilt men att döma av hundarnas iver så kanhända att det ändå fanns några djur kring oss i mörkret. Hundarna rusade runt den 17 km kuperade banan, där högsta punkten ligger drygt hundra meter över start/målnivån, på ganska precis 1h 20 min inkl. traditionsenliga stopp för rastning-vatten-fodax... Å ändå var inte Mani med eftersom han fick lite extra vila då han haltade lätt på söndagen också. Jag måste erkänna att det är jäkligt kul när alla hundarna drar så ivrigt att jag t o m får bromsa den motorlösa fyrhjulingen i motluten för att inte farten ska bli alltför hög. Jag både vill och inte vill att farten ska komma upp i sådana hastigheter. Det gäller då att påminna sig om att det är för långdistans som jag tränar mina hundar och då måste jag bromsa ekipaget för att inte riskera onödiga skador. Tyvärr haltade Allak igen på tisdagen (igår), kanske p g a den uppdrivna farten på kvällspasset...
Därför var vi 10 st som idag trotsade värmen och tuffade ut på en 33,5 km lång runda. En runda där 7 km gick på en riktigt härlig gammal skogsbilväg som letade sig fram i gles tallskog där underlaget omväxlande var sand och gammalt packat bärlager som delvis var täckt av mossa och ljung som slagit rot på vägbanan och nu kämpar för att utplåna spåren av vägen. Här har jag en kanonslinga på G när snön så småningom behagar dyka upp. Det behövs inga mängder...
Rundan tog lite drygt tre timmar - den första timmen i mörker/gryning - den andra i ihållande regn - och så den avslutande i delvis sol (i åtminstone 15 min kunde jag se att det fanns blå himmel där bakom de grå skyarna). Temperaturen visade på +5,2 grader i morse kl. 06.15 då vi började sela på och närmare 6 då vi så småningom kom hem och fick i oss lite frukost i form av Eukanuba - ostmacka och Blogg för husse :-).
Husse, ja - Vi är lite oroliga för honom för han sitter bara där på fyrhjulingen och manar på oss att arbeta. Vi har märkt att det blivit några kilo extra för oss att dra efter barmarksloppet i Falun den 5/10, då han sprang 2,5 km med Arija. Efter det har han inte sprungit en meter och han skyller på att han sträckt sig i vaden. Vi är lite sura på Arija som knäckte husse - hon borde dragit honom lite mer uppför mördarbacken. Men å andra sidan, 2,5 km borde han väl ha orkat själv utan att fördärva sig så. Han har ju lovat att han ska väga under 80 kg i samband med starten av Femundlöpet och han har också sagt till oss att han ska hjälpa till att sparka så vi slipper dra både honom och släden åsså sitter han bara där på fyrhjulingen och blir tyngre och tyngre... Ni kan väl säga åt honom att börja träna!
Nja, han sitter inte bara på fyrhjulingen, han sitter framför datorn också. Å nu har han bloggat och kommer ut och berättar för oss att han kollat sina vädersajter. I natt ska det tydligen bli stjärnklart så det blir till att springa iväg på tom mage i morgon bitti igen innan regnskurarna kommer till lunch. Jag hörde han viska nå´t om ledig fredag för då ska det tydligen bli över 10 grader - Ledig dag brukar betyda en lite längre tur innan - hoppas vi får rejält med Fodax ikväll :-)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar