söndag 27 september 2009

Husses tur att svettas...

Jag tror bestämt att jag kan anmäla Jonsbyn som ny väderstation till SMHI. Jag kollar termometern det första jag gör när jag vaknar, jag kollar vädret innan jag går till sängs, för att sia om morgondagens temperatur. Är jag upp en sväng under natten så nog tusan blir det en sväng frörbi termometern då också... I morse, runt halv fem var det nästan 11 grader :-(. Det enda positiva med det var att jag fick sovmorgon till halv åtta och hundarna fick en vilodag. Nu hoppas vi på lite kallare i morgon kväll för just nu visar termometern +14,6 grader (kl. 18.50) så det blir ingen kvällsrunda idag.

Helt fritt från träning blir det inte ändå för husse tål ju värmen och han kan väl inte bara ägna tiden fram till start med att åka fyrhjuling bakom stretande Samojeder. I går var det klubbmästerskap i orientering och Spira som normalt är väldigt följsam fick som vanligt springa med husse. Det gick väldigt bra till kontroll fyra - mitt på banan. Då lyckas vi skrämma upp en älgko, som med tio meters försprång travar iväg. Det var imponerande att se älgen och minst lika imponerad blev jag av Spiras galopp - hon höll jämna steg med älgkon under de uppskattningsvis fyrahundra meterna jag såg dem, innan de försvann in i snårskogen. Banan gick naturligtvis åt ett helt annat håll och jag fortsatte visslande och ropande efter Spira var hundrade meter - nog så jobbigt då man ligger med puls över 160 slag/minut. Jag kommer så småningom till målet och pustar ut i någon minut innan jag springer tillbaks i mina egna fotspår.
Jag möter några orienterare som berättar att de sett Spira vid kontroll fyra, hon har följt med dem mot kontroll fem, men har sedan vänt om och sprungit tillbaks mot kontroll fyra trots att de försökt locka med henne vidare mot målet. Jag blir naturligtvis lättad av beskedet att hon lämnat älgkon. Och mycket riktigt, när jag kommer till kontroll fyra så kommer en ylande glad och rejält sliten Spira mot mig - Sköönt, husse kan andas ut, det var en svettig stund...!
Man får väl anse att jag är värdig klubbmästare då jag fick löpa två varv :-)...
Idag tog jag med Singi på en 18 km lång löptur för att se hur hennes kondition är efter valpandet innan jag kopplar in henne i spannet. Hon fick godkänt och som belöning en hel skiva Fodax!
Nu har jag 11 Samojeder att träna för att så småningom kunna välja ut åtta och hela fyra månader kvar till start!!!

4 kommentarer:

  1. Gud vad duktig du e Håkan, jag får alldeles prestationsångest när jag inser att jag inte ens har riktigt börjat på min vinterträning med någon sorts regelbundenhet. Nää jag skojjar bara, kämpa på så kommer du lungt att klara av ditt mål!! Jag tror på dig!!! Jipp jipp framåt!
    Mvh Mia Ågren

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att du kommit igång så bra. Hoppas allt fortsätter flyta på under hösten. Jag kommer titta upp under helgen så kan jag och Christina ta en tur med de vita tänkte jag. Men vi hörs av under veckan. Idag har mina grönländare fått sig en genomkörare av det kortare slaget. Känns skönt att ha kommit ut en sväng.
    Höres!
    kram Sofia

    SvaraRadera
  3. hey! kul o hitta dig på webben! :-) Kommer allt att glutta in här o se va du har för dig, och försöka sno lite av din energi till mig själv och hundarna! Här kommer det nog satsas på långturer men på det privata planet, då jag har underbara spår utanför dörren, men jobbar sista dagen i övermorrn - o då räcker inte ekonomin till att betala startavgifter. Får satsa på långturer med start hemmifrån - jag har ju superspår som sagt, så det ska väl bli toppen! :-) Ha det gott tills vi syns! :-)

    SvaraRadera
  4. Härligt att få följa dig genom din blogg:-) Låter dessutom som om du har hittat ett utmärkt extraknäck åt SMHI!
    Vi syns framöver!

    Många hälsningar från Camilla m flock

    SvaraRadera