tisdag 22 december 2009

Tomten kom i år igen...



I år kom tomten redan den 21:a december. Ett bevis om något på att jag varit snäll. Med sig hade han en släde modell - Skunk, inköpt i Norge. T o m våran Touran var nöjd efter julklappsresan, se leendet på motorhuven.


Nu fattas det bara ytterligare en decimeter snö, men jag litar blint på vädergurun yr.no att det ska komma under julhelgen som de utlovar. I så fall blir det hårdköring på hemmaplan.

När jag ändå var i Norge passade jag på att besöka Morten Hålland och Kristin Nörves Samojedkennel - "Little Rocky Kennel". Timmarna gick fort när vi pratade hund och jag var inte hemma förrän klockan hade hunnit ett par timmar in på det nya dygnet. Jag tackar för kaffe med dopp och erbjudandet att få låna ngn Samojed till Femundlöpet ifall jag får problem med någon av mina hundar. I dagsläget ser det ljust ut men nu skall träningen skruvas upp ytterligare ett snäpp, såhär 47 dagar innan start och då finns risken att jag tvingas välja bort ngn av hundarna. Det känns tryggt att gå in i sista hårda träningsfasen med en plan B eftersom jag egentligen har för få hundar för en sådan här satsning. Jag planerar att träna hårt till den 23 januari för att sedan släppa på träningen inför startdagen den 5/2. Med hårt menar jag att de under perioden 25/12 - 23/1, (30 dagar) skall få springa minst 60 mil där jag skall försöka få åtminstone ett par s k dygnspass där jag först kör 5-7 mil, stannar och vilar mig och spannet för att ca 5 timmar senare köra ytterligare 5-7 mil.


Träningen under vecka 51, (14/12 - 20/12) inleddes med tre vilodagar, (det blev en extra för att fixa med dubb till fyrhjulingen), men slutade ändå på skapliga 109,5 km. Hundarna har fått arbeta tungt med en trögt rullande fyrhjuling i nysnön. Må - vilodag, Ti - vilodag, Ons - vilodag, To - 24,5 km, Fr - 24,5 km, Lö - 24,5 km, Sö - 36 km.


Som kuriosa kan nämnas att vi med dagens pass hittills har kört 98 träningspass med fyrhjulingen vilket betyder att vi kommer att jubilera med träningspass nummer 100 på självaste julaftonen!!!


// Ha de´t i stugorna och stöka på // Håkan N

4 kommentarer:

  1. Heja, heja!! Hoppas allt går som på räls det sista så du får de hundar du ska ha med hela och friska ända fram. Jag är så sugen och avundsjuk men min tid kommer, måste ju klara av mitt vardagliga innan jag kan satsa mer på hundarna. Men det kommer, det har jag bestämt!!
    God Jul på er och ha en alldeles underbar familjehelg!

    SvaraRadera
  2. Jodå Sofia, din tid kommer. Du har väl ett par, tre år kvar tills du är 52...



    Hundår alltså :-)

    Sköt om dig och ha en God Jul - Nu tar jag Mani och de andra med mig på en dan före dan-runda.

    // H.N

    SvaraRadera
  3. Det är bara hålla tummarna att metrologerna har rätt så ni kan inviga den nya släden :)

    Själv har jag och min tik invigit vår nya fjellpulken som tyvärr har varit strandad vid Mälaren utanför Eskilstuna hos föräldrarna hela året. Men nu har det blivit några mil under dessa dagar, och hunden drar på otroligt bra när hon har något fast bakom sig och inte konstant störs av min ojämna fartnivå på skidor...behöver verkligen öva på tekniken, men idag blev det bara en vurpa...går bättre och bättre ;)

    Håller tummarna för att alla era hundar håller för trycket och du inte behöver ta till plan B. Är för övrigt väldigt imponerad över er konsekventa träning!

    mvh

    Christoffer

    SvaraRadera
  4. Ja, det är bara att hålla tummarna. Tyvärr har yr.no flyttat fram den utlovade nederbörden, men stämmer deras prognoser så håller kylan i sig in på det nya året och det kommer 2 dm snö tills måndag den 28/12 och ytterligare 1 dm på nyårsdagen!!!

    Kul att du har en hund som arbetar bra ensam - det ska du vara glad över! Det är inte alla Samojeder som gillar att jobba solo.
    Jag är van att träna för egen del. Det har blivit åtskilliga timmar ensam på löpturer genom åren så det är rena lyxen att ha sällskap på varje pass numer :-). I morgon kör vi pass 100 som vi firar med lite extra Fodax för hundarna och med glögg för husse...

    // Håkan N

    SvaraRadera