tisdag 19 januari 2010

16 dagar till start...

Det blir ett par långpass till denna vecka sedan är det bara till att släppa på träningen så hundarna blir rejält motiverade att springa, samt att göda upp dem ett par kg, så det finns energi i kropparna innan start. De får dubbel ranson Eucanuba mot normalt och en rejäl skvätt sälolja på morgonen. Till kvällen får de en skiva Fodax. De har nu vilat ett par dagar och det märks på hundarna att aptiten finns där.
Till dags dato har hundarna tränat 2235 kilometer, så i runda slängar kommer de att ha 230 mil innan start - Ni som har följt denna blogg vet att min målsättning var 200 mil innan start, så då är i varje fall det första målet uppfyllt. Mål nr 2, är ju att starta och det borde ju inte vara så svårt att uppfylla! Värre blir det att hinna till Röros innan banketten som är mål nr 3.
40 mil är en bit, och det är först när man ser spårens beskaffenhet och tävlingsvädret som man kan spika den slutliga strategin. Att vi ska lyckas med att komma fram - självklart! (tror och hoppas jag det,,,). Jag vill ändå vara tydlig med att poängtera målsättningen som just är att genomföra loppet. Till de som inte känner till Samojedens dragegenskaper och kanske tror att den är konkurrenskraftig mot de hundar vi "tävlar" kan jag göra liknelsen att jag med mina Samojeder ställer upp i ett travlopp där de övriga tävlar med varmblodshästar och jag kommer till start med kallblod. Men även om vi inte "tävlar" så är förberedelserna inför starten ändå lika omfattande som om vi "tävlat". Inköpslistan är diger och rymmer allt från inköp av dragselar, sockor, spannlina, snöankare, ankare för ledarhundarna, extra nacklinor, extra clips, belag till släden, vindsäck "Järven Extreme", Trangias lägerkittel & färgburk för byggnation av 1 st "hundkök", första hjälpen-kit, signalljus och kläder och mat till mushern och massor av praktiska funderingar - T ex - hur mycket snacks går det åt. Rutinerade förare som Nisse Uppström snacksar sina hundar med 125 gram varannan timme... - Låt se, 8 snackstillfällen/dygn * 4 dygn * 8 hundar * 125 gram = 32 kg snacks! Jaha, vad kostar laxen månntro?? Är det billigare att göra egen snacks med sälolja - men sälolja skickar de inte från Norge då det är olagligt att importera sälolja till EU... Kanske jag köper och ber dem skicka till Mårten Holland så kan han ta med till Röros eller ska jag byta till ister istället? Å hur kommer hundarna att gilla torrfoder under tävlingen etc. etc...
Hmmmm... det var lättare att bara träna på och samla mil. Hittills under januari månad har de travat ihop 36 mil och förra veckans skörd uppgick till lite drygt 17 mil fördelade enligt
Må 11/1 - vilodag, ti-vilodag- ons-vilodag, to-53 km, fr-48 km, lö-35km, sö-36km.
Själv har jag som vanligt cyklat tjugotalet timmar på min cykeltrainer till sportsändningarna som förberedelse till Femundlöpet och Polardistans. Jag har också samlat ihop 10 mil på skidor och nu då hundarna trappar ned på träningen kommande två veckor hoppas jag hinna med åtminstone 20-30 mil på skidorna så att jag i alla fall slipper träningsvärken efter skidturerna.

Håll tummarna för att vi får ihop all utrustning och håller oss friska... // Håkan N

11 kommentarer:

  1. Jag håller alla tummar och tår som finns ch hoppas verkligen allt ska gå bra. Det var lite skönt att få träffa Mani och se att han saknar sin matte lite i alla fall. Han var rätt så bestämd över att han ville med oss hem men det var inga väldiga svårigheter att övertala honom att han skulle tillbaka till hundgården trots det. Snacka om att både han och jag hade mixade känslor. Dels så saknar jag honom men samtidigt vet jag ju hur bra han har det hos er och hur mkt han älskar att få jobba och det är ju precis det han får göra. Just nu har ju jag ganska så begränsat med tid över för hundarna och det blir ju enormt bättre nästa år.
    Se nu till att hålla er friska så ni kommer till start. Jag kommer nog inte sova alls på de dygnen utan sitta vid telefon och datorn konstant för att se och höra om några ev nyheter....
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gud det är mycket att fixa! Mycket planering om inte annat! Själv har man inte det problemet. Nu är min tik frisk i alla fall och dte har blivit tre turer nu, lördag en mil linkörning (på skidor), pulka ca 5 km igår, och pulka idag ca 8-9 km. Blev lite kortare sträckor igår och idag då jag istället för hunden har skadat mig då jag har en sannolik inflammation i axeln så det blev att springa bredvid pulkan däremot blir turerna då lite kortare då det är jag som är den felande länken och inte kan springa i 1,5-2 mil i ca 30-40 cm snö, så man får göra sitt bästa.

    Hoppas ni får träningen att stämma och allt går smidigt och problemfritt fram till starten. Vore väldigt trevligt att komma och häls apå någon gång och testa med ett stort spann, tack för inbjudan förut förresten!

    Går det förresten att följa utvecklingen på loppet på hemsidan?

    mvh

    Christoffer

    SvaraRadera
  3. Ja - nog är det en hel del att ordna med innan start.
    I dag blev turen 31 km och jag tyckte att hundarna var väldigt sega. Ändå snittade de 10 km/h i starkt kuperad terräng med nysnö på vägen så det var inte många gratismeter. Det märktes på Mani att han hade haft besök av både matte och löptik och han trodde nog att han hade ett val att göra och inte behöva krypa in i dragselet som vanligt...
    Eftersom jag inte haft råd att köpa ngn GPS så kommer jag för ovanlighetens skull att bära klocka under tävlingen för att ha nå'n koll på tid/hastighet och hur vi ligger till gentemot "körschemat". Vårat körschema lyder på 30 timmars stopp/vila, varav ca: 20 är obligatoriskt stopp och (max) 70 h körning (jag hoppas och tror att det kommer att vara betydligt mindre). I så fall kommer vi att skära mållinjen runt kl 17.00 på tisdagen.
    Tävlingen går att följa på www.femundlopet.no och jag skulle gissa att vi hamnar på placering 70 - eftersom 37 st kommer att bryta :-).

    // Håkan

    SvaraRadera
  4. Givetvis håller vi alla tummar för er och
    hoppas få höra hur det går för er under vägen. Lycka till och håll er friska nu både två och fyrbenta.
    / Linda

    SvaraRadera
  5. Jag tackar för tummarna - jag börjar förstå vad jag gett mig in på nu...

    // Håkan

    SvaraRadera
  6. Håller tummar och tår så de blir blåa, är så ledsen för att jag inte kunde komma upp och ta en skvätt vin med dig i helgen... men som du/ni vet HUNDARNA är viktigast och gamla mormor är inte speciellt pigg efter operationen.
    KOmmer att tänka på er hela den långa vägen.
    Kram Pernilla & Bivvilis gänget

    SvaraRadera
  7. Vinet var inte ligga gott utan dig,,, men det slank ner :-).
    Sköt om mormor och håll tummarna för barn och barnbarn // Håkan

    SvaraRadera
  8. Hoppas allt går bra nu, håller tummarna!!

    mvh

    Christoffer

    SvaraRadera
  9. Vad skall man säga. ETT STORT GRATTIS TILL DIG OCH HUNDARNA, all träning visade resultat :) Miljoner kramar ifrån Pernilla & Bivvilis flocken

    SvaraRadera
  10. Stort grattis till dig Håkan och till dina underbara hundar från kusin Ulla,har haft lite koll på dig och eran träning inför loppet.Jag har själv en blandras labrador,rottis,som får dra mig när jag vilar på skidorna.Kram från Ulla

    SvaraRadera
  11. Hatten av för dig och ditt spanns prestation!

    mvh

    Christoffer

    SvaraRadera