lördag 2 januari 2010

Grått Nytt Hår...

- Är precis vad jag får. Dels beroende på att militären tycks ha ett alldeles för stort anslag. Att de plogar den s k Ringvägen som går runt hela det militära övningsområdet som samtidigt är mina träningsmarker förstår jag, men att de dessutom har råd att ploga upp varenda liten väg inom området är för mig en gåta. På dessa innervägar där vi kört all höstträning har vi endast mött totalt två, (2) bilar under de uppskattningsvis 140 timmarna vi rullat fram med fyrhjulingen. Jag begriper inte att de har ett sådant överskott på kapital. Idag när vi rullade fram med fyrhjulingen fanns bara spåravtryck efter snöplogen och så småningom efter oss. Trist var det att se hur effektivt snöplogen ödelagt våra slädspår, där hundarna så tappert kämpat med släden för att dra spår några dagar tidigare. Som den pacifist jag anser mig vara kommer jag att lägga min röst på det parti som mest minskar de militära anslagen i kommande val! Då gör jag samtidigt en humanitär välgärning eftersom rekryterna troligtvis får fara fram på "vita Blixten" i mina slädspår :-).

Den andra anledningen till mina nya gråa strån är mina löptikar. På nyårsaftonen kunde jag se att även min ledarhund, Spira, sällat sig till löptikarnas skara som nu uppgår till samtliga 5! Det enda som i dagsläget är positivt med löptikar är att jag i a f slipper det till Femundlöpet och faktiskt så inspirerar det vår late hane, Nallo, till att dra som Wheeldog - han gör allt för att få komma i närheten av ngn av tikarna, t o m drar! Och billigt blir det då knappt någon av hanhundarna vill äta nu när det är som värst med löpen :-).

På Nyårsaftonen var det premiärtur med den nya släden - Skunk! Jag hade ett uppkört spår där jag startade turen och vi körde över en sjö för att sedan spåra ytterligare en spårslinga för att få till en knapp tremilsrunda. Släden gled kanon och det var härligt att stå där med 60-kg last i släden och styra med den aktiva styrningen. Anders Hörnlund ringde mig under turen för att önska Gott Nytt År. Han var naturligtvis nyfiken hur jag trivdes med den nya Skunken. Då hade jag precis påbörjat körningen på sjön och mina associationer gick till segling och jag beskrev det som att det var att stå och styra en segelbåt med rattstyrning. Det var tur att han inte ringde en kvart senare - för då hade hade "segelbåten navigerat på grund", eller rättare sagt jag hade styrt hundspannet genom ett område med s k stöpis. Där stod hundarna, släden och jag i dm-djupt vatten i en utetemperatur kring minus 10-15 grader. Det var bara en tidsfråga innan tassarna/tasskydden skulle frysa till is. Det gällde att snabbt som attan få fart på spannet så åtminstone slädmedana inte skulle frysa till. Resten av turen blev 2 km körning, stanna och pilla snö ur tassar, byta till de få tasskydd jag hade med som reserv, köra 2 km... Och naturligtvis när jag fått hyfsad ordning på tassar och tasskydd var det dags att köra tillbaka över sjön. Självklart lyckades jag hitta ett nytt område med lika mycket vatten, i vilket jag parkerade ekipaget. Men nu visste jag ju vad som väntade, och jag hade knappast kunnat välja en bättre metafor - "Att köra Skunken var som att segla med rattstyrning", :-).

Istället för att "segla" har vi inlett det nya hundåret med ännu en tur på fyrhjulingen...

Så till mina hundvänner/Bloggläsare önskar jag Roll on! // - Håkan N

3 kommentarer:

  1. Gott nytt år!

    Hoppas ni har bättre tur nästa gång ni kör på isen....jobbigt när snön isolerar så det inte fryser på under. Har samma problem här nere, väntar bara på att isarna skall bli stabila så man åka lite långfärdskridskor...blir lite lugnt med draget nu den närmaste tiden då min tik har haft lite, lite hälta i fredags och lördags efter att ha varit och farit på isen hemma hos min föräldrar, så jag gissar på att hon har ådragit sig en lite sträckning i ena frambenet...det var dock bättre idag i alla fall, ingen hälta men lite stel efter natten. Typiskt att det kommer nu när snön är här och allt!!

    Hur länge brukar du vila dina hundar när det har förekommit "lite" hälta?

    Lycka till med träningen, inte länge kvar nu!

    mvh// Christoffer

    SvaraRadera
  2. Ett sent svar på dina undringar. Jag är inte bara sen med att uppdatera ;-).
    Hälta är en luddig signal på att något inte står rätt till - För min egen del tror jag på aktiv vila för att få ökad genomströmning och på så sätt snabba på läkprocessen. Det är bara ett aber, jag vet ju var jag har ont och kan därför välja träningsform som inte belastar det onda området.
    Problemet med hundar är att de inte kan berätta var smärtan sitter på annat sätt än ett gnyende eller just hälta. Mitt råd blir därför att noga studera hunden då den springer lös utan belastning - ser du då det minsta tecken på hälta - låt den vila från arbete! Ingen hälta? Ja då kan du försöka med lätt last - Kolla då noga hur hunden rör sig. Jag har märkt att en del hundar istället för att visa hälta, drar snett eller väljer gångarten galopp vid väldigt låga hastigheter just för att kompensera för smärtan.
    F k - inför denna säsong hade jag 11 hundar i träning. Två har jag fått ställa av just för hälta. Ingen av dessa haltade (till att börja med) vare sig i spannet eller då de sprang lösa - däremot noterade jag att de gick i galopp när de andra travade.

    Å en sak till - jag gav mig ut på isen igen en vecka senare i minus 23 grader - fortfarande vatten under snön... :-(

    Hoppas tiken är frisk nu // Håkan N

    SvaraRadera
  3. Håller med dig att det är otroligt vad militären fått extra så de kan ploga så mycket här också. men även övriga plogbilar plogar i onödan anser jag och förstör våra träningsspår. trist.

    Vi var uppåt en vecka men de går ej ut på sjöarna då kyla och snö kom samtidigt och snön isolerar sjön så tyvärr fryser den nog inte så bra i år hos dig heller verkar det som.
    Det gjorde den inte där vi var trots 30 minus länge. Så akta dig för sjöarna nu.

    Musch on/ Linda

    SvaraRadera