onsdag 30 december 2009

Gott Nytt År!!!

Tiden susar fram när man har roligt, och snart så har det första decenniet för tvåtusentalet lagts till handlingarna.
Men innan dess så är jag skyldig Er kilometerskörden för vecka 52 (Må 21/12 - Sö 27/12). Den landade på skapliga 124 km fördelat enligt Må-vilodag, ti-17 km, 0ns-24km, julafton-28km, fre-vilodag, lö-26 km och sö-29 km.
Vi har under december månad hittills kört 499 kilometer och tills idag har vi sammanlagt avklarat 1855 kilometer eller 185 mil. Vi får väl se om vi inte knäcker 50-milagränsen för december månad i morgon på årets sista dag.
Egentligen är det lite fel att räkna kilometrar eftersom hundarna har jobbat hårt då vi dragit nya spår mest varje tur och de hade helt klart tjänat på om jag istället bokfört antal träningstimmar. se bifogade bilder. Sedan så har vi haft rejält bakflyt med spårvalen då vi först ordnat med fina slädspår för att dagen efter besviket kunna konstatera att plogen sopat bort alla tass och slädavtryck...
Senast i dag fick vi ändra färdplanerna och dra nya spår då den väg som inte varit plogad de senaste 10 åren plötsligt var renskrapad från all snö så grusbeläggningen skar igenom.
Tyvärr var jag lite väl tuff i terrängkörningen idag så den träningssläde jag använt har numer bara en med kvar, den andra knäcktes i skogskörningen. Det betyder att jag blir tvungen att lasta in hundarna i bilen för kommande träningspass och leta upp finare spåravsnitt eftersom jag kommer att använda den nyinköpta Skunken som jag definitivt inte har "råd" att köra sönder.
Jag hoppas verkligen att den begagnade Oinakkasläden Alta kommer snart så att jag åter kan köra från gårdsplanen - det är en lyx att kunna starta och landa på gårdspanen!
Bifogar några bilder från ett vintrigt Jonsbyn, (-23 grader när vi kom hem idag) där Samojederna drar lite nya spår för framtida turer...






Alla mina bloggläsare önskas ett Gott Nytt År!!! // Håkan Nisula

























1 kommentar: