lördag 19 december 2009

Working samojeds...

I dag var det husses tur att träna. Jag värmde upp med en timme på min cykeltrainer samtidigt som jag tittade på vinterstudion och damernas skidskytte från Pokljuka. Sedan var det dags att spänna för Birk och springa med Christina och 9-spannet på en 24,5 km-runda. Vid några tillfällen lyckades Birk assistera mig förbi spannet och då passade jag på att ta några vinterbilder på våra underbara "Working Samojeds".






Ordningen på hundarna i spannet är från led till Wheel - Spira & Aijas, Sälka & Bielka, Nallo & Singi, Mani & Arija samt Sarek.
Mellan högsta och lägsta punkt på träningsrundan skiljer det drygt 100 m och man kan se på bilderna att det snart är snö nog för att spänna för en släde. Den motorlösa fyrhjulingen med Christina väger drygt 200 kg och den rullar med sina dubbade däck riktigt trögt på/i snön. Ändå tassar hundarna fram med en medelhastighet kring 10km/h och som synes med ett ständigt leende!!!
Tyvärr tog batteriet i kameran slut annars hade Roland fått ännu fler Samojedbilder att beskåda och Ni hade även fått se när de tre främsta leden stod inne i hästhagen 2 km innan passet var avklarat. Jag hade hamnat drygt 400 m efter spannet när jag hör hur jaktskallen drar igång och förstår att Christina behöver assistans. På mycket stela ben rundar jag vägkröken och ser hur två hästar galopperar i bortre änden på hästhagen, 6 Samojeder står på bakbenen i hästhagen och de tre övriga tillsammans med Christina på fyrhjulingen spärrar effektivt vägen för den mötande bilen vars passagerar storögt beskådar hur "min handler" skall lösa den uppkomna situationen. De blir säkert förundrade då det dyker upp en tionde Samojed och en, redan av träningsvärk drabbad musher, som ryter till åt ledarhundarna och genast får dem att vända bak. Och efter att ha trasslat loss hundarna från stängelstolpen, lirkat ut dem från hästhagen under elstängslet och tvinnat loss Sälka ur stamlinan var det bara att heja på passagerarna i bilen och fortsätta hemåt som om inget hänt...
Ha de´t // Håkan N



2 kommentarer:

  1. Oj oj vilken runda och syn det måste ha varit, har inte hundarna fattat att hästarna står där alltid :) Kram Pernilla. Ps ringer christina, intressanta nyheter !

    SvaraRadera
  2. Jo nog har hundarna begripit att det finns hästar i hagen och de passade på när handlern var ute och övningskörde :-)...

    // Håkan N

    SvaraRadera