tisdag 1 december 2009

Bokslut November...

Vi stretar på med milsamlandet och hundarna håller överraskande bra. Inga problem med tassarna trots att jag kör utan sockor. Den enda som jag är oroad för är Allak som har fått vila några pass eftersom han galopperar så fort det blir lite fart. Jag misstänker att han har någon muskel som är stel så Christina ger Allak en del massage och stretching så får vi se om inte han också kan kopplas in i spannet snart igen.
I söndags cyklade jag med på 2,5 milsrundan som Christina fick äran att köra i det soliga vädret. Jag passade också på att jogga en kortslinga på 7 km - den första löpturen efter sträckningen i vaden den 5/10. Gissa om det var skönt! Sportspegeln såg jag från massagebänken - tack Christina! På natten fick jag en lättare magåkomma vilken resulterade i två arbetsfria dagar...
Men i kväll är det dags att njuta av minusgrader och fullmåne - Hundarna har precis fått kvällsFodaxen så runt nio i kväll bär det av för den första turen denna månad endast 67 dagar innan dagen D - startdags på Femundlöpet...
Vi har nu skrapat ihop 1354 kilometer - (det känns längre än 135 mil) på sammanlagt 84 träningsrundor med den motorlösa fyrhjulingen under hösten.
November månad slutade på fina 45 mil fördelat på 18 rundor trots regn, gråväder och värmerekord, vilket ger fina 25 km/runda i genomsnitt. Tyvärr har jag ännu inte fått någon tur som är längre än 41 km. Jag hade hoppats på ett par turer över 50 km, men det har varit för varmt.
Vecka 48, (Må 23/11 - 29/11), blev som följer - (Vilodag, vilodag, 17 km, 17 km + 18 km, 36 km, vilodag, 25 km) = 11,3 mil.
Om inget oförutsett inträffar så kommer vi med råge att samla ihop våra 200 mil innan start. Jag kommer att försöka utöka träningsdistanserna ytterligare under december månad och jag hoppas att vi kan landa runt 190 mil till årsskiftet. Det beror delvis på om vi får snöunderlag att köra på, annars är jag orolig att tassarna inte pallar. Jag byter nu Fodaxen till en mer fetthaltig variant och Sofia var idag här med en dunk sälolja som jag beställt av henne då hon var i Norge på utställning. Den skall jag blanda in i utfodringen så att de håller vikten - de börjar bli oroande lik vita Greyhounds, och då tänker jag inte bara på farten :-)...

Ha de´t gott mina hundvänner, where ever you are... // Håkan N

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar