torsdag 8 oktober 2009

Äntligen...

Äntligen är årets mest uppmärksammade pris, alla kategorier utdelat - Nobelpriset i litteratur. I år gick det till Herta Müller, en tysktalande rumänska, produktiv romanförfattare och essäist vars verk skildrar den mänskliga ödeläggelsen av den rumänska diktaturen och den politiska flyktens rotlöshet.

Kände jag till henne ??? Nej! Kommer jag att läsa någon roman av henne - Ja!

Varför? - Jo, det intryck jag fått av henne då jag skummat genom Aftonbladets och Expressens förstasidesnyheter och Googlat på nätet tilltalar mig. Jag gillar både att hon strävat efter uttrycksfrihet under Ceausescudiktaturen och att hon avskedats från sitt första jobb efter studenten för att hon vägrade att samarbeta med den rumänska säkerhetspolisen - civilkurage!
Jag återkommer om ett par veckor med en recension av den bok jag läst...

Annars uppmärksammar jag denna dag med mina personliga associationer av det Fylkingska "Äntligen"...

Äntligen så är Singi med i spannet - Så nu är samtliga 11 hundar i träning...

Äntligen så har vi passerat 50 träningsmil...

Äntligen så är det mer regel än undantag att använda ullunderstället...

Dagens runda blev 23 km - Först upp till Björntjärn, en stigning på 80 höjdmeter för att sedan vända ner och ta ytterligare en klättring på 100 m til banans högsta punkt på 250 m ö h. Som vanligt så stretade Samojederna på i utmärkt tempo...
I måndagskväll kördes 17 km och igår var det samma runda på 17 km.
I morgon blir det "bara" 12km.

2 kommentarer:

  1. Ja jag säger som du ! Änterligen så har jag bestämt mig för att köra Polardistans . med en hund!Jag har lurat med mig en kompis från Grängesberg som skall låna en hund av oss . Men först så måste han gå Gröna kortet . Skall nog se till att han får Polarsjukan .
    Ha de.........

    SvaraRadera
  2. Kanon Roland!!!
    Det inger respekt att starta med bara en hund på Polardistans!

    Jag säger bara - Lyyycka tillll!!!!!

    // Nisula

    SvaraRadera