lördag 17 oktober 2009

På älgjakt...

Hmmmm.... - Attans att kylan inte höll i sig. Det märks direkt på hundarnas arbetsvilja när temperaturen åter kryper över nollan.
I går kväll var vägen mjuk efter en hel dags regnande och det var närmare fem grader varmt på kvällen runt 19.00. 17 km-rundan tog åtta minuter längre tid än normalt. Visserligen hade jag bara 9 hundar i spannet - Allak och Singi fick vila, men ändå... (kraven har höjts märker jag...)
I dag har vi gjort en runda på 24 km, t o r till Lyckan. Vägen var skapligt ihopfrusen till en början men temperaturen steg snabbt för vi kom iväg liiiiite för sent - (kl. 10.00) - husse tog sig en sovmorgon - Termometern visade på 8 grader vid hemkomst. Jag hade fullt i spannet, d v s 11 hundar, men Singi är fortsatt stel och gillar inte när tempot skruvas upp så nu är en linsektion borttagen igen inför morgondagens runda. Jag ser på http://www.yr.no/ att det åter blir lite kallare ett par dagar så det gäller att passa på med ett långpass i morgon. De får en extra ranson kött i kväll :-) så får vi se om det inte finns kraft för ännu en tremilare.
Apropå kött så frestades hundarna rejält idag. Jag hade stannat spannet för att fylla vatten från en bäck och var precis på väg att köra vidare då vi möter en bil med släpkärra så jag står kvar med hundarna på sidan av vägen. Vägen är smal, så bilen kör sakta förbi. När släpkärran är jämsides med ledarhundarna - Aijas och Spira, blir det rörelse på hundarna, Aijas kastar sig mot släpkärran och får upp framtassarna på baklämmen. Då först ser jag att det ligger en grovstyckad älg på släpet... Kommenderar Spira framåt och släpper på alla bromsar. Hjälper föga, hon har redan ryckts med bakåt av Aijas som gör vad han kan för att komma ifatt och upp på släpkärran. Som tur var så fortsätter bilen framåt så passagen sker ganska så snabbt - annars hade det med all säkerhet slutat med att jag hade haft hela hundspannet på flaket och då är jag inte så säker på att mitt/vårt anseende hade varit så högt bland jägarna längre... Nu var det "bara" de 6 främre hundarna som trasslade in sig i varandras linor... Ett trassel jag fick ägna några minuter till att reda ut innan vi med högt burna nosar kunde lufsa vidare.
Vid 12 km-vändplanen stod en salig blandning av Grönlandshundar, Samojeder och Malamuter uppstakade. Det var Sofia, Linda, Ronja och hennes pojkvän som var ute på en lördagstur och hade stannat till för fikapaus. Bra för mina hundar att få träffa andra hundar och gott för mig att få en nybakad kanelbulle - Tack Linda!

4 kommentarer:

  1. Oh vilka skillnader det är i landet, vi som är glada om temperaturen har varit nära o åtminstone någon gång under natten. Tidiga mornar när vi kör är det alltid minst 5 grader och då får man vara glad att det inte är mer. Så var glad för att temperaturen är ganska snäll emot dig.
    Vilket härligt möte, klart de ville ha lite. Undrar vad jägarna hade sagt om de fått tag i det hela och bara dragit ner det lite... gott kanske.

    Tack för grattiset till vår Tritze och draghund är det första han är, ligger i stenhårt och är såå duktig. Blir kul att köra han och de andra duktiga hundarna mer och mer nu. temperaturen masar sig väl neråt sakta här också iallafall ibland så vi passar på så gott det går, men itne i närheten av dina distanser dock..
    Skönt att läsa att det går bra för dig i din träning dock.

    SvaraRadera
  2. Ja han ser verkligen ut som en draghund i mina ögon! Det ska bli kul att följa hans utveckling.
    Jag är glad att de missade älgköttet - I de här trakterna är älgjakten viktigare än.... - Ja äktenskapet t o m. Så jag är glad så länge jag ligger plus hos jägarna. Än så länge hejar de på oss och hälsar oss välkomna att köra våra slingor t o m under jaktsäsongen.

    // Ha de´t

    SvaraRadera
  3. Jo man skall försöka hålla sig väl med jägarna så det var nog tur det, men skoj hade det varit- främst för oss att läsa om. kanske inte lika kul för dig dock.

    SvaraRadera