fredag 2 oktober 2009

Muskelvärk...

Ooooops, vilket gensvar jag har fått på bloggen. Tack för alla kommentarer, mail och telefonsamtal. Det gläder mig att ni är så lättroade... Själv fick jag en djävelusisk träningsvärk efter den flygande starten, framförallt i axel/ryggpartiet och övre delen av framsidan på låren, orsakad av att jag försökte bromsa den 160 kg tunga fyrhjulingen och det galopperande 10-spannet.
Mest har jag lidit av värken i låren, då jag varje morgon och kväll förflyttar våra 10 valpar mellan hästboxen i ladan och hundgården. Att försöka gå de dryga hundratalet metrarna med valparna hoppande runt fötterna är lönlöst. Det slutar alltid med att minst en valp hamnar under min fot.
Därför har jag utvecklat en teknik där jag fullt fokuserad memorerar sträckan vi ska förflytta oss medans jag nonchalant låter valparna dansa runt mina fötter. När jag så ser en valpfri zoon, gör jag ett ryck, för att efter fem meter påminnas om träningsvärken - biter ihop, och ruschar så snabbt jag förmår över gräsmattan och ut på grusgången då jag, utan att våga vända mig om, med risk för att förlora fokus på att hålla undan, lyssnar efter tassljuden som uppstår då valparna kommer ut i gruset. Attans vad snabba de är, alltid hack i häl... Nu gäller det att öka och samtidigt komma ihåg att ducka för den förb... dörrsektionen som "bara" är 1,80m hög. Sen vi monterat hundgårdarna har det inte gått en dag utan att jag har haft ett sår på flinten. Boxplatserna jag byggt i ladugården för hundarnas nattsömn är 1,95 m höga :-). Hittills har jag precis lyckats hålla undan för valparna och kan om träningsvärken släpper, fortsätta med denna taktik i kanske två veckor till, sen är de förmodligen för snabba.

Jag och "storhundarna" har haft två underbara turer, i går torsdag, 17 km och idag 30 km. Klarblå himmel och behaglig temperatur. Jag är imponerad av Samojederna, de håller en marschfart på ca 12km/h i en starkt kuperad terräng. I de brantaste uppförsbackarna kliver jag av och går bredvid fyrhjulingen, beredd att hoppa på ifall/när de gör ett ryck framkallat av något jag sällan hinner observera. Vi pausar ca: var fjärde km för vattenintag och idag hade vi två längre stopp. Ett vid 12 km och det andra vid 20 km, då de förutom vatten även fick en kvarts bit Fodax - själv njöt jag av kaffe och några chokladbitar. Bifogar två kort med olika paustekninker:

3 kommentarer:

  1. Ja Håkan den dörren borde ni gjort högre :)

    Jag vill komma upp och också sitta på fyr hjulingen. Vilka underbara bilder.... vi får se om det hinns med en sväng till innan vi får små ....... vita ulltussar här hemma på gården. Fortfarande ingen parning, men den kommer på måndag :)

    Kram P

    SvaraRadera
  2. Snart kanske jag hänger med på en kortare av dina turer... Det vore ju inte några fel...

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa din blogg. Själv har jag precis börjat träna drag och har verkligen fastnat. Kommer absolut följa din resa :)
    Mvh Cissy

    SvaraRadera