fredag 9 oktober 2009

Indiansommar...

Det blev inte som planerat. I går planerade jag en kortare runda på 12 km för idag. Men då hösten uppvisar brittsommarväder eller som en del säger, och som jag föredrar att kalla det, indiansommar-väder så är det dumt att inte ta vara på härligheten.

Med nybryggt kaffe och en dubbel ostmacka till husse samt Fodaxsnacks till hundarna gav sig det 19 meter långa 11-spannet iväg i morse på en underbar 25 km-runda. Ja, jag är privilegierad denna höst. Jag undervisar endast på måndagar och tisdagar. Dessutom läser jag en halvfarts distanskurs i teknik på lärarlyftet, där vi träffas var fjärde torsdag och fredag. Nästa träff är praktik och då ska vi b l a lära oss att svetsa - Jag ska då svetsa luckor till hundboxarna som jag håller på att bygga :-). Nu såg jag att det skulle bli regn på söndag så då får söndagen bli läsdag...

Inspirerad av Stigestads kommentar där han avslöjar att han anmält sig till Polardistans så gjorde jag detsamma i kväll. Det blir tredje starten i Polardistans och orkar jag hålla denna frekvens med träningen så kommer vi att komma till start med cirka 300 träningsmil i benen på hundarna och då blir det intressant att se vad de kan prestera. Jag kommer även denna gång att skida de 30 milen.

Annars uppehöll sig mina tankar under turen idag kring Nobels Fredspris och att Månen skulle "bombarderas" kl. 13.30, en halv timme efter det att Fredspristagaren tillkännagivits. Ett lustigt sammanträffande - Fred på Jorden och bomber på Månen... Nu var syftet med bombandet på månen att finna bevis för att där finns vatten så den värsta bomben var trots allt den som briserade i Oslo och kungjorde att Barack Obama var mottagaren av fredspriset. Jag har all respekt för Obama och stora förväntningar på vad han kan/kommer att åstadkomma. Men att ge Obama Fredspriset nu är detsamma som att ge en debutförfattare Litteraturpriset eller en doktorand Fysikpriset. Fysikpriset gick förresten till tre fysiker som gjorde sina upptäckter på 60-talet...

3 kommentarer:

  1. Håller med du... vad är världen på väg, hade inte sagt om det varit någon som presterat något. Men han har ju bara hunnit att ge en massa löften och prat om vad han tycker..... Stackars månen också.. varför måste de nödvändigtvis hitta vatten där *gr* irriterande.

    Skit skojigt med polardistans igen... du är galen.
    Kram p

    SvaraRadera
  2. Du ska få för grönlandshundar du !

    Ha de

    SvaraRadera
  3. Polardistans skall bli kul - gott om tid! (4 dygn) för 30 mil:-)

    & Roland - Det är bara att anta utmaningen. På 30 mil nordiskt har Samojeden ännu inte tagit stryk av något Grönlandshundspann!!!
    Annars gillar jag din kommentar:
    "Det är ingen ide att leta reda på alla grejor bara för att köra en mil." Den ska jag använda vid nästa långlopp då de frågar - Varför Långdistans?
    Den stämmer för mig - det är lika jobbigt med planeringen inför varje start.

    Håkan Nisula

    SvaraRadera