söndag 11 oktober 2009

Äppelpaj...

Då är det dags att summera veckan som gått - (sö-lö) - 12 mil med fyrhjulingen fördelat på sex dagar och lika många turer - (10km, 17km, vilodag, 17 km, 23 km, 24km 0ch 30 km). Det har varit en kanonvecka! Både träningsmässigt och vädermässigt Det märks på hundarna att träningen börjar ge resultat och när temperaturen, som igår kväll höll sig på rätt sida om nollan var det svårt för husse att hålla sig till planen... I går var det tänkt att vi skulle ta en kortare runda som avslutning på veckan och hinna hem i god tid för att se Sverige bli VM-klara i fotboll. Men då vi närmar oss vägskälet för vår "vanliga" 17 km-runda och hundarna formligen rusar fram i skymningen, bitvis har jag fått bromsa spannet i uppförsbackarna för att få ner dem i trav, tänker jag att Sverige får klara sig utan mitt stöd i kväll och viker av för en 3-milare. I värsta fall får jag sno spannet på vägen om tempot sjunker för mycket.
Men inte då - tempot minskar inte. På 2 h 20 min inkl. 3 vattenstopp och ett Fodax-stopp avklaras en kuperad 3-milare i halvmörker/mörkerkörning där vi vid två tillfällen hade god draghjälp av först en älg och sedan två stycken.
Å inte klarade sig Sverige utan mitt stöd... - kom in till andra halvlek och såg de sista 20 min - det var en tung förlust.

I dag var Samojederna stela i benen efter gårdagens/veckans turer och det har varit tyst i hundgården. Mest har de sovit och lojt har de noterat då jag gått över gårdsplanen mellan Ladugården och "snickarboa". Då jag känt mig lite halvkrasslig under veckan och dessutom drog på mig en sträckning i vaden vid helgens barmarkstävlingar så har min egen träning varit lika med noll. Jag kände mig piggare idag och av två anledningar behövde jag komma ut och röra lite på mig. Ena anledning var att jag fortfarande var stel i vaden och behövde få lite genomströmning. Den andra anledningen upptäckte jag i morse då jag checkade av vikten - 2 kg´s ökning, och det är tyvärr inte muskler... Nej det är resultatet av att vi=Christina har som vana att bjuda valpköparna på god äppelpaj med vaniljsås då de är här för att välja samt hämta valp. Det blir en hel del äppelpaj eftersom vi sålt 7 valpar och jag är snabb till fikabordet men långsam därifrån. Så det gäller att jag sköter den egna träningen, för vi har fortfarande 4 valpar osålda :-). Men jag kanske oroar mig i onödan för idag har Christina skördat morötter - 50kg!, och vi saknar jordkällare så det lär väl bli en hel del knaprande den närmsta tiden.
Hur som helst jag bestämde mig för en joggingtur utan hund - de behövde, och ville nog vila trodde jag. Jag svidar om till löparkläder och går ut på trappan. Som på en given signal reser sig 11 Samojeder, viftar på svansarna, skäller lite lätt och när inte det hjälper, hoppar upp med framtassarna mot hundgårdsnätet - M a o startklara!! - Det bådar gott!!!
Men idag håller sig husse till planen - även om det under de tre första kilometrarna kändes som jag hade behövt ett tiospann för att dra igång mig...

1 kommentar:

  1. Gôtt o höra att allt fungerar bra, lite ombonat på kroppen behöver du allt... Täk om det blir svinkallt på femunden o du inte har ngt xtrafett att ta energi ifrån. Ät du din äppelkaka, det kommer inte bli ofta framöver när alla valpar åkt. Kram

    SvaraRadera