måndag 14 september 2009

Count down


4,5 månader kvar till start för Femundslöpet och morgon-/kvälls-temperaturen börjar bli stabil runt +10 grader så nu kan träningen ske mer planerat och inte bara inträffa de dagar temperaturen råkar vara under 14 grader som jag satt som gräns.

Träningen från mitten av juli tills 28/8 har uteslutande skett med vår 230 kg tunga fyrhjuling. Med mig på så har ekipaget vägt över 310 kg! Då vi "bara" har haft 8 hundar i spannet eftersom Singi och Sälka har fött varsinn valpkull för 6 veckor sedan, så har tempot av förklarliga skäl varit lågt. Terrängen där vi bor är ordentligt kuperad och antalet hundar vi kommer att ha tillgång till för träning under denna säsong är maximalt 11 st, (så småningom våra egna 10 och en lånehund, "Mani", från Svartisens kennel), så jag bestämde mig för att lätta på ekipaget. Jag har plockat några kilo från mig själv - är nu nere i 85 kg och ska försöka att ta bort ytterligare fem till vintersäsongen (det blir inte bara lättare för hundarna utan även för mig att jobba på släden). Merparten av vikten tog jag från fyrhjulingen - väck med motor, växellåda, avgassystem, bensin, drivkedja... tillsammans ca 60 kg, så nu är vi nere under ett kvarts ton att släpa runt på för samojederna.

En annan "vinst" med att ta bort motorn är att vi nu kan kalla oss miljöcertifierade och jag får skylla mig själv om jag pressar hundarna för hårt och ger mig ut på för långa rundor för då lär det väl bli jag som får dra ekipaget om vi hamnar i tidsbrist på någon träningsrunda, för de bekymrar sig aldrig för något så trivialt som tid.

Med 20 veckor kvar till start har vi f o m den 15:de juli hunnit med 34 träningsturer och sammanlagt 26 mil. Alla turer som vi sprungit tillsammans är ej medräknade. Det är några mil kvar till de önskade 200 milen. Men nu kommer kylan så det är bara till att sela på och samla mil...



3 kommentarer: