fredag 18 september 2009

Nu är det allvar...

4000 norska kronor fattigare - det är vad jag blivit efter att ha betalt anmälningsavgiften till Femundlöpet. Det kostar att förverkliga sina drömmar... Men nu är anmälan gjord och t o m oktober så är träningen uteslutande inriktad på på att bygga muskler i lugnt tempo och jag planerar att spannet skall ha fått ihop 65 mil innan vi kommer in i november.

Välkommen Mani!
I onsdags (16/9) hämtade jag hem Mani från Svartisens kennel. Han kommer att bo hos oss och tränas med spannet så att jag får elva hundar att välja mellan inför Femundlöpet - tack för förtroendet Sofia! Det lär behövas några hundar att välja mellan eftersom Bielka och Birk endast är 21 månader i februari och Singi och Sälka ännu inte påbörjat träningen efter valpfödandet... Nja, jag har tagit ett par kortare joggingturer och Christina har cyklat lite lätt med dom men de får vila ett par veckor till innan jag kopplar in dem i spannet.
Våra hundar går dagligen på grus, eller det som kallas bärlager, i sina hundgårdar. Vi har valt det som underlag för vi tror att tassarna då blir tåligare och klarar barmarksträning på grusvägar bättre utan att behöva sockas. Manis tassar har inte härdats på samma sätt och han ligger ca: 25 mil efter i träning, (Sofia kanske protesterar, men jag bokför inte löpning eller cykling med hund som träning), så han kommer också att få ett par veckors inskolning innan jag räknar med att han klarar av hela rundor som nu är uppe i två mil. Under tiden fixar vi sockor till honom. Inskolningen har startat. Mani kommer till en början att gå i andra par i spannet tillsammans med Arija. För att de skall lära känna varandra lite bättre så delar de hundgård tillsammans med Bielka och jag kör lite extra löpturer med bara Arija och Mani. I onsdags tog jag med dem på en 13 km lång joggingtur. De sporrade varandra att dra den första halvmilen då jag hade god draghjälp. De sista 8 km gick i behagligt joggtempo om 4,45 min/km. I kväll var det dags igen, båda hundarna bokstavligen hoppade in i selarna och de första 6 km hade jag svårt att följa dem och linan var konstant spänd. Vi tog en snabbjogg t o r Björntjärn, summa 11 km och jag tryckte rejält de sista 3 km. Med ett tempo på knappa 4 min/km på slutfasen märktes också att 25 mil i spannet gett lite resultat - Arija höll undan med spänd lina medan Mani hade fullt sjå att hänga med utan att behöva bli dragen.
Men i morgon bitti så åker fyrhjulingen fram och Mani skall få sina första kilometer i träningsdagboken.. - Turerna idag och onsdags räknas bara för husse som fortfarande leder milsamlandet med 15 mil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar