söndag 20 september 2009

Hemma till tiokaffet...

Bilden är tagen halvvägs in på dagens runda - strax efter det att hundarna har fått en kvarts skiva Fodax. Som ni ser så är det fin fart i spannet idag igen! Med en snittfart på ca: 12 km/timmen drar de runt på mig och den motorlösa fyrhjulingen. Det imponerar verkligen på mig särskilt då vår 17 km-runda bjuder på rejäl kupering.

Från hemmet stiger det sakta från 130 m ö h till som högst 250 m ö h som nås efter lite drygt halva rundan. I endast de brantaste backarna kliver jag av fyrhjulingen och går/joggar bredvid utan att bidra med annat än sällskap och uppmuntrande tillrop till utvalda hundar... Uppför har Mani fått kämpa två dagar i rad. I går var det Bielka som avlöste honom och idag var det Sälka som fick göra comeback i spannet. En efterlängtad comeback kan jag lova. Det var svårt för matte att hålla tillbaka henne när spannet for iväg i morse.

Min plan att låta hundarna få dra lugnt och tungt t o m oktober månad grusas ideligen av att vår väg allt som oftast korsas av vilda djur. I morse var det en tjädertupp som fick upp spannet i galopp. Då avverkas 500 m på en minut. I löparkretsar kallas detta för fartlek... Som tur är så fortsätter spannet rakt fram efter vägen i härligt hög fart. Hittills är det bara ekorrar (och katter) som har lockat Samojederna av vägen.

Om temperaturen är lägre än tio grader i morgon kväll så blir det premiär för tur i pannlampssken för denna säsong. Men den kommer att följas av åtskilliga eftersom höstdagjämningen infaller på tisdag/onsdag då dag och natt är lika långa sen blir det bara mörkare och mörkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar