torsdag 24 september 2009

Fuglesang och jag...

I går kväll kopplade jag in 10 hundar i spannet och tog en kvällstur på 12 km under en molnfri natthimmel där tusentals av Vintergatans många miljoner stjärnor kunde skådas. Det var så vackert att, då hundarna efter 8 km rusat/sprungit sig trötta och jag stannat för att vattna dem, gav spannet extra vila då jag lade mig på rygg på fyrhjulingen, släckte pannlampan och stirrade rakt upp och väntade tills jag fick se ett "stjärnfall". Det var häftigt att ligga där i mörkret under ca 3 min, endast störd av Sälkas och Arijas skall av iver att få dra igång spannet.

Mest fascineras jag av de enorma avstånden - Tänk att jag ligger här och fångar in ljus som har färdats genom rymden i minst nio år, som är avståndet till den stjärna (Sirius) som är synlig från norra halvklotet och ligger närmast oss i Vintergatan. Många stjärnor ligger 100, 1000, 10 000 ljusår eller längre från jorden. Tänk om någon rymdvarelse på någon planet just i detta nu skulle ha sitt superteleskop riktat mot mig på jorden - Ja då skulle han/hon/den INTE se mig utan den skulle se livet på jorden för just 100, 1000 10 000 eller flera år sedan. Är det inte häftigt!!! -En blick på natthimmlen är alltså detsamma som att se tillbaka några tusen år i historien... snacka om eftertanke...

Att jorden susar fram i rymden i en hastighet av 3 mil/sekund i sin bana runt solen eller 25 mil/sekund i sin rotation runt Vintergatans centrum. Ja, det förklarar varför jag inte behövde vänta speciellt länge innan jorden kolliderade med lite rymdgrus som sprakade i några häftiga stjärnfall i vår tunna skyddande atmossfär.

Utan att på något sätt förringa vår austronaut Fuglesangs rymdäventyr så vill jag ändå ge den lite perspektiv.
Tänk dig jorden stor som en ordinär jordglob (ca 1/2 m i diameter). I den skalan blir månen som en apelsin ca 12 meter från jorden. Var någonstans mellan jordytan och månen tror du Fuglesang utförde sina rymdpromenader...........................( just det, ca 1 cm från jordytan... :-( Christer Fuglesang var "bara" 35 mil från jordytan.
Jag förväntar mig inte någon liknande hysteri, men kan meddela att jag och mina Samojeder nu samlat ihop 35 träningsmil. :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar