lördag 31 oktober 2009

Back on track...

Då är jag åter i Jonsbyn efter att ha besökt min lillasyster och hennes familj i Mjölby. På hemvägen i går, passade jag på att besöka Linda Almquist och hennes Samojeder i Linköping http://www.snotrollens.se/ Tack Linda för en mycket trevlig pratstund och gott fikabröd!
Angelica, min systerdotter, var lite undrande inför besöket och funderade en hel del över varför morbror åkte en omväg på ca 5 mil för att träffa någon och prata om hundar när han har 19 stycken själv!!!
Jag försökte mig på att förklara hur vi som har polarhundar/draghundar förhåller oss till våra hundar och inte minst hundgårdar samt vårt intresse för diskussioner om träning, träningsturer, träffar, hundar, hundgårdar och prylar, prylar, prylar. Jag tyckte mig ana en viss förståelse från Angelica, men den förbyttes ganska så snart till en oro över om morbror egentligen är som han ska, då jag berättade att jag också planerade ytterligare en extrasväng på 5 mil för ett besök hos Anders Hörnlund och hans Huskies på Torsö innan fredagspizzan i Jonsbyn. Jag vet inte om det lugnade henne då jag berättade att ALLA som har draghundar är "på detta viset" och att deras största hobbies är hundar och att renovera sin kennel. Risken finns att hon numer ser sin morbror som ett original, vilket föranleder mig att avslöja ännu en av mina favoritaforismer:

"Utan original vore ingen normal"...

Väl hemma igen efter två mycket trevliga och givande kennelbesök, kan jag glädjande konstatera att Christina och Sofia hörsammade min önskan och luftade hundarna på en 17km-tur.
I dag har vi tagit en långtur på 34 km. Vi kom iväg först kl. 12.00 så det blev onödigt tungt
på upptinade vägar. Hundarna stretade som vanligt på i ett ok tempo. De första 16 km gick på snabba 1h 20 min inkl. 2 vattenstopp. En lite längre kaffe-, vatten-, fodax-paus innan 8,5 km uppför med en sammanlagd stigning på 100 höjdmeter, vilket tog 1h inkl. 2 vattenstopp. Ännu ett fodaxstopp och så de sista 9,5 km på knappa timmen inkl ett vattenstopp och omplaceringar i spannet - Singi fick ersätta Spira i led och Sarek fick vandra i "skamvrån" bakom fyrhjulingen de sista 8 km. "Skamvrån", är husses belöning till den hund som försöker maska sig genom träningspasset. Då blir "belöningen" att hunden kopplas bakom fyrhjulingen med en kätting kopplad till dragselen och vips så är den tvungen att arbeta för att hänga med. Får se om det kan avskräcka maskandet...

Dags att summera oktober - Strålande 49,5 mil har körts!! på sammanlagt 24 pass. Det betyder att vi tills dags dato är uppe i sammanlagt 90 träningsmil med den motorlösa fyrhjulingen - Bra jobbat Samojeder!!!

Denna vecka, där söndagen återstår, har så långt berikat träningsdagboken med (vilodag, 23km, 12km, 17km, vilodag, 34km, ??) = 86 km. Kan hända att det blir ett snabbjobb i morgon kväll på 17 km - de fick ju trots allt en extraskiva Fodax som tack för dagens pass :-). Själv skall jag avnjuta kvällen med att läsa Herta Müllers - "Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv". Jag återkommer med den utlovade recensionen.

2 kommentarer:

  1. Tur att man inte är Samojed ! Då har man väl fått gå i skamvrån jämt.
    Ha de

    SvaraRadera
  2. Hahahahahaha,,,, Den va bra Roland!

    SvaraRadera