torsdag 15 oktober 2009

Lugna turer med högt tempo...

Skönt med fyra träningspass utan intermezzon.

Tisdags kväll kördes den vanliga rundan på 17 km. Birk fick vila då han var lite öm i tassarna efter de senaste dagarnas hårdkörning. Så med 10 hundar i spannet och mig och Annelie (Theodors f d flickvän) på motorcykeln, sprintade hundarna runt den 17 km långa slingan på ganska precis 1h och 30 min inkl. 2 vattenstopp och ett stopp för snacks. Jag är imponerad av hundarnas arbetsmoral och tempo, för det var bara i de två brantaste backarna som jag klev av fyrhjulingen annars drog de ett ekipage på i runda slängar 325 kg!
På onsdagen var det dags för husse att få flåsa lite. Tillsammans med Birk och Bielka tog jag en löprunda på Brattforshedens naturreservat under eftermiddagen. Jag blev rejält sliten av de 18 kilometrarna i strålande solsken. På kvällen fick Bielka stanna hemma och denna gång var Christina med oss runt 17 km-rundan på fyrhjulingen. Tiden ligger fortsatt stadigt på 1,5 h (men jag får nu inte berätta vad ekipaget väger... :-)). Dagens träningsrunda gjordes i morse och var "bara" 12 km lång. Tänk vad fort man vänjer sig med längre rundor. Det var t o m så att jag tyckte mig se att hundarna blev förvånade när jag kommenderade dem in på vändplanen. I dag var det Allaks tur att få stanna hemma.
I kväll vilar både hundar, husse och matte. Nästa tur blir i morgon kväll innan fredagspizzan.

4 kommentarer:

  1. Härligt att höra hur bra det går. Jag hör inget negativt om Mani så jag förutsätter att han gör sitt jobb. Jag hoppas han har kommit ikapp de andra i kondition.
    Kanske kommer jag upp på söndag, vi får se hur tiden räcker till. Jag är så avundsjuk över din energi med hundarna och önskar jag kunde ha din målmedvetenhet. Kanske hjälper det att endast jobba 2 dagar i veckan, jag vet inte. Ha det gott nu så ses vi nog snart.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du ! Har du snott Birk ifrån oss ? Ja det är klart har man en Grönlandshund i spannet då går det bra .
    Ha de

    SvaraRadera
  3. Hej Sofia!
    Mani går bra, han har nu kommit upp i "Ett Femundlöp", d v s 40 mils träning - Inte illa!
    Han har helt klart tillfört energi till spannet.
    Det underlättar hundtränandet att bara vara schemalagd 2 dar i veckan - denna vecka var det dock hela 4 schemalagda arbetsdagar!! Jag arbetar 80%, men 50 % av tiden läser jag en distanskurs på lärarlyftet så i snitt är 3 dagar/vecka schemalagda & så läser jag mellan träningspassen och på nätterna...
    I kursen ingår också praktiskt arbete - då ska jag svetsa luckor till 8 hundboxar så att vi kan ta med oss alla våra 14-16 Samojeder till vinterns begivenheter // Vi ses

    SvaraRadera
  4. Hej Åsa & Roland!
    Attans att just Birk var den hund som fick stå då... Jag har undrat vad erat kennelnamn betyder - Kan det vara så att det är två hundnamn, Birk och Berna? I så fall finns ännu ett sammanträffande. Christinas mormor, en riktigt pigg gammal dam, hette nämligen Berna!!
    Ha de´t - nu är det dags för fredagspasset...

    SvaraRadera