måndag 5 oktober 2009

Inte lugnt i Mördarbacken...

Nu har jag och tre av Samojederna gjort säsongsdebut. Vi har kört barmarkstävlingar i Ludvika och Falun i klasserna BM och CM - vilket betyder Bike Män (cykel med 1 hund) och Cani-cross Män (Linlöpning med 1 hund). Båda dagarna fick Aijas löpa framför cykeln. Han startade väldigt optimistiskt på lördagen i Ludvika - det höll i ca 2 km, sedan ville han helst att husse skulle ta över pole position och det var precis då uppförsbackarna började. Vi avverkade de 4,5 km på lite drygt 15 min och kom på plats 3 av 4. Vann gjorde Patrik Hedberg med sin stortravande Alaskan Malamute på ca 11,5 min ! - strongt. Jag ger Aijas godkänt, särskilt med tanke på att vi på fredagen hade kört ett 3-milspass med 10-spannet. Av den anledningen valde jag att springa med Singi istället för Arija eller Sälka som jag också hade med till Dalarna. Singi sprang de två km framför husse - precis lagom fort för att inte riskera att spänna draglinan det minsta :-((. Här ger jag husse MVG - jag hade ingen aning att jag kunde springa så snabbt numer, 2 km på 6 min 14 sek - snacka om blodsmak... Knappt en minut efter Patrik Hedberg denna gång.

Vi övernattade hos min syster och hennes familj i Borlänge. Innan god mat och några kalla öl var vi ute och joggade 6-7 km med hundarna - Med på turen var också syrrans Samojed Teusa, kullsyskon till Arija och Aijas undan Sälka efter Sarek. Nu var samtliga hundar dragvilliga och det är ju inte så konstigt eftersom jag nästan alltid tränar dem i grupp.

På söndagen vaknade vi till ihållande regn. Det var regn/snövarning inför söndagen så jag hade tagit med mig vinterdäcken till cykeln ifall att... På med dem och iväg till Lugnets skidstadion där GävleDala med b l a Roland Stigestad och Cecila Lönnberg hade stakat utslagsgivande banor.
Direkt efter start intogs den beryktade Mördarbacken... - kolla in hur vi intar Mördarbacken på bildspelet på http://www.gavledala.sphk.se/ , jag har nummer 8 och 32. Aijas fick förnyat förtroende och trots ett bajsstopp på ca 20 sek så är vi det enda ekipage som förbättrar tiden jfrt med Ludvika trots betydligt tuffare bana och idag är vi bara knappa 2 min efter Patrik och vi tvålar till det andra Malamuteekipaget med nästan 2 min!!
Arija fick ersätta Singi och tillsammans gav vi järnet upp för Mördarbacken. Arija Sporrades av att se fotografen så jag fick en del draghjälp av henne. Tyvärr fortsatte backen ytterligare ca 50 höjdmeter efter fotografen, Arijas dragvillighet hade upphört och trots att jag försökte frammana bilder av slitande skidstjärnor för mitt inre så nog f.. tog tröttheten över hand och det blev 15 gångsteg innan vi rundade kulen och likt Torgny Mogren intog utförslöpan... Jag löpte max av min kapacitet och jag uppskattade att Arija höll undan utan att nämnvärt dra i linan. Väl i mål kunde jag glad konstatera att idag tog "gubben" och Samojeden en skalp - Vi tvålade till "junioren" Hedberg och hans Malamute med hela 4 sekunder!!! - Jag hade kunnat gå två steg till...
Extra glad blev jag då jag kom hem och fick höra att Christina och Sofia hade kört de andra hundarna 10 km.
I kväll har de fått gå den "vanliga" rundan på 17 km. Med två stopp, (ett med Fodax-snacks) gick det på snabba 1,5 timme. Christina cyklade med Singi. Jag vet att det är för tidigt, men jag är såååå imponerad av deras framfart att jag redan börjar fantisera om banketten...

1 kommentar:

  1. Undrar vad Patrik tänker på nu ! Kanske han funderar på att skaffa sig en Samojed eller vad tror du ?

    SvaraRadera